Autokatsastus on tärkeä osa auton omistamista
Jokavuotinen murhe – autonkatsastus.
Ei toki kaikille, mutta joillekin saattaa olla. Kuitenkin on tärkeää, että liikenteessä olevat autot ovat turvallisia ja hyvässä kunnossa. Katsastuksessa käydään läpi auton jarrut, mitataan päästöt ja tarkistetaan iskunvaimentimien kunto. Ja kaikkea muutakin tarpeellista.
Onhan se hyvä tietää auton viat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, etteivät ne ehdi muuttumaan isoiksi vioiksi. Ei katsastusmaksu ole kuitenkaan kovin suuri hinta siitä, että saa tietää autonsa kunnon ja onko sillä ylipäätään turvallista ajaa.
Katsastetaanko kaikki autot?
Jos olet uuden auton omistaja, onneksi olkoon: sinun ei välttämättä tarvitse käydä katsastuskonttorin ovenkahvaa nykimässä lainkaan. Nimittäin lain mukaan uusia autoja ei tarvitse katsastaa ollenkaan, ainoastaan yli neljävuotiaat autot tulee käyttää katsastuksessa, mutta nekin vainjoka toinen vuosi.
Sen sijaan jos ajelet yli 10 vuotta vanhalla autolla, sinun pitää käydä konttorilla vuosittain. Jos et muista, paljonko autosi täytti viimeksi, voit sen näppärästi tarkistaa Traficomin sivuilta. Samoin, joson päässyt unohtumaan, milloin autosi on viimeksi katsastettu, tämäkin tieto löytyy samaisesta osoitteesta.
Voiko katsastusmaksuja kilpailuttaa?
Kyllä voi. Jos paikkakunnallasi on varaa valita useammasta katsastusasemasta, vertaile niiden hintoja keskenään ennen kuin kurvaat ensimmäisen näkemäsi katsastuskonttorin pihaan. Huomaa kuitenkin, että kannattaa vertailla kokonaishintoja, eikä pelkkää katsastuksen hintaa. Vaikka joku asema tarjoisikin todella halpaa katsastusta, voi siellä kuitenkin päästömittaus maksaa enemmän kuin muilla. Lisäksi kannattaa hyödyntää jos kuulut Autoliittoon, voit saada alennusta katsastusmaksusta sillä perusteella.
Toki maksimoit säästösi, jos käyt hieman autoasi läpi ennen katsastukseen menoa, niin ettei tule ainakaan mitään isompia yllätyksiä ja saat leiman lappuun heti ensimmäisellä käynnillä. Jos kuitenkin sattuu käymään niin ikävästi, ettei autosi menekään heti syynistä läpi, uusintakatsastus on useimmiten edullisempi kuin varsinainen katsastus. Ja päästötestiä ei tarvitse uusintakatsastuksessa enää uudelleen tehdä, joten toisella käynnillä käydään ainoastaan vikalistassa mainitut kohdat.
Jos taitosi eivät riitä auton omatoimiseen tarkasteluun, voit viedä sen myös autohuoltoon tarkistettavaksi. Näin toimien mahdolliset viat tsekataan jo etukäteen. Eihän katsastusta yleensä hylätä pelkän palaneen lampun tai huonon pyyhkijänsulan vuoksi, mutta onhan niillä turvallisuusmerkitystäkin eli jo sen vuoksi ne on syytä vaihtaa uusiin ennen katsastusta. Kannattaa myös varautua katsastusinsinöörin mahdolliseen huonoon päivään ja tarkistaa, että autossa on tarpeeksi tuulilasinpesunestettä. Ettei sitten ainakaan siitä jää kiinni.
Mistä syistä autoja hylätään?
Varmaankin yksi yleisimmistä syistä on vialliset jarrut. Tuulilasinpesunesteen puuttuminen onkin melko vähäpätöinen ”vika” verrattuna jarruvikaan. Vialliset jarrut ovat suuri riskitekijä liikenteessä,ja onkin syytä huolehtia, että autossa on toimivat jarrut. Jo oman turvallisuutensa vuoksi, ei vain katsastusinsinöörin mieliksi. Yleisimmin hylätyissä autoissa syynä on jarrulevyjen, jarruletkujen tai jarrupalojen kuluminen tai jarrujen tehojen puutteellisuus. Myös seisontajarrussa on usein jotain huomauttamista.
Muita tyypillisiä vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä ongelmat jousituksessa, iskunvaimennuksessa tai pakokaasumittauksessa.
Vikalistan saatuasi sinulla on kuukausi aikaa kunnostaa autosi ja viedä se uudelleen näytille. Jos et ehdi tai muista autoasi korjata siinä ajassa, ajosi loppuu siihen. Joten toimi siis ajoissa jos hylkäys javikalista sinulle napsahtaa.
Voi siis olla, että hyväksi luulemasi auto ei sellainen ollutkaan, mutta ajattele asiaa positiivisesti: nyt sait selville, mitä kaikkea autossasi on vikana ja tiedät toimia siltä pohjalta. Eikä sinun tarvinnutitse alkaa vikaa hakemaan. Kääri siis hihasi ja vietä muutama ilta autotallissa ahertaen tai vie autosi huoltamolle niin pääset jälleen baanalle.
Joskus vika paljastuukin sen verran hintavaksi, että tulee mietittäväksi, kannattaako koko autoa enääedes korjata vai kannattaisiko ostaa uusi. Toki auton vaihtamiseenkin kuluu rahaa, mutta silloin pitää vain punnita, kumpi vaihtoehto olisi parempi kyseisessä tilanteessa.
Mitä katsastaminen maksaa?
Katsastuksesta joutuu pulittamaan n. 30-70 euroa. Ja jos niin ikävästi käy, että joudut käymään hylkäyksen myötä katsastusasemalla vielä uudelleen, auton korjauttamisesta voit varautua maksamaan muutaman kympin tai tuhansia euroja. Riippuu täysin viasta ja korjaatko sen itse vai vietkö auton korjaamoon.
Jos päädyt siihen ratkaisuun, että vanha kottero saa jäädä ja haet allesi uuden auton, siinäkin tapauksessa joudut kaivamaan kuvetta ja maksamaan useita satasia tai jopa kymmeniä tuhansia. Riippuu ihan siitä, millaiset vaatimukset sinulla autollesi on. Jos haluat vain päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman halvalla, saat toki valmiiksi leimatun auton edullisestikin. Toki tällöin on riskinä, että siitä paljastuu uusia vikoja, joita vanhassa autossasi ei ollut. Ja kun se vanha autosi ei katsastuksesta mennyt läpi, sillä ei ole kovinkaan suurta vaihtoarvoa.
Mistä apua tuoreemman auton ostoon?
Voit hakea autokaupoillesi avuksi joustoluottoa. Netistä löytyy runsaasti tarjontaa ja voit valita sinulle parhaimman vaihtoehdon. Saat Joustoluoton lainapäätöksen nopeasti ja voit nostaa rahaa oman tarpeesi mukaan, oman luottorajasi puitteissa kuitenkin. Vaikka sitten katsastusmaksuun tai hylätyn päätöksen saatuasi uudemman auton ostoon.